به گزارش روز دوشنبه ایرنا، 'علی رجبی' با اشاره به اهمیت مسیر ترانزیتی چابهار، گفت: راه دسترسی چابهار به كشورهای آسیای میانه از اهمیت بالایی برخوردار است، اما با توجه به اینكه امكانات مسیر ترانزیتی ما كم بوده، مسیری در چین راه اندازی شده كه برای ترانزیت ایران، معضل جدی ایجاد كرده است.
وی عدم سرمایه گذاری دولت درگذشته دربخش ترانزیت چابهار را از جمله مشكلات این بخش، دانست و تصریح كرد كه این بندر در زمان خودش، به بهره برداری نرسید و مسیرهای پس كرانه ایش نیز آماده نشد.
رجبی تصریح كرد: اگر این مسیرها كه شامل تجهیزات تخلیه و بارگیری است، آماده شود، مطمئنا ترانزیت از مسیر شرق به درستی راه اندازی و درآمد ترانزیت چند برابر درآمد نفت در كشور می شود.
وی خاطر نشان كرد: منابع نفتی بالاخره روزی به پایان می رسد و ترانزیت، علاوه بر اینكه مشكلات زیست محیطی و تجهیزات اكتشاف نفت و صنایع تبدیلی را ندارد، می تواند به اشتغال زایی مضاعف در منطقه و حتی كشور كمك كند و درآمد خوبی برای مردم به همراه داشته باشد.
مدیر گمرك و ترانزیت منطقه آزاد چابهار با اشاره به اهمیت مسیر ترانزیتی این منطقه، گفت: این منطقه مسیر بسیار خوبی برای ترانزیت محصولات باغی است و در صورتی كه بتوانیم محصولات كشاورزی و باغی را در چابهار بسته بندی كنیم، به رونق منطقه كمك شایانی می كند.
براساس اطلاعات دریافتی از دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، منطقه آزاد چابهار، امسال در حوزه ترانزیت، 5/10 میلیارد تومان سرمایه گذاری در پروژه سردخانه داشته كه از بودجه دولت تامین شده است و در این حوزه، می توان كالا را در كوتاه مدت به افغانستان و در بلند مدت به كشورهای آسیای میانه، صادر كرد.
همچنین، بیشترین ترانزیت منطقه آزاد چابهار مربوط به كشور افغانستان است و كالاهایی همچون سیمان و سایر مصالح ساختمانی، تولیدات كارخانه آرد و كالاهای مصرفی و دست دوم جهت بازسازی این كشور به این منطقه ، ترانزیت می شود.
مدیر گمرك و ترانزیت منطقه آزاد چابهار با اشاره به میزان صادرات و واردات این منطقه طی سالهای 1388 تا 1390 نیز گفت: واردات كالای تجاری از این منطقه در سال 1388 ، رقمی به ارزش 377 میلیون و 266 هزار و 442 دلار و در سال 1389 ، 560 میلیون و 725 هزار و 776 دلار كه این رقم در سال 1390 ، به 636 میلیون و 162 هزار و 834 دلار رسیده است.
وی افزود: صادرات این منطقه در سال 1388 رقمی به ارزش 2 میلیون و 164 هزار دلار، در سال 1389 ، یك میلیون و 990 هزار دلار و در سال 1390 به 7 میلیون و 705 هزار دلار افزایش پیدا كرده است.
رجبی با اشاره به اقلام صادرات و واردات این منطقه نیز، گفت: لوازم برقی، لوازم یدكی خودرو، قطعات كارخانجات تولیدی، لوازم خانگی وارد و مصالح ساختمانی، سیمان، آرد، محصولات غذایی دریایی و صنایع شیلاتی از منطقه صادر می شود.
مدیر گمرك و ترانزیت منطقه آزاد چابهار در خصوص برنامه این واحد در سالجاری، گفت: با توجه به افزایش سهمیه واردات چابهار در دو بخش تهیه لوازم مورد نیاز كارخانجات تولیدی و توسعه ترانزیت در منطقه، نگاه ویژه به این بخش ها می تواند به عنوان محور اصلی برنامه های واحد گمرك چابهار در سال جدید باشد و می تواند به توسعه محور شرق كمك شایانی كند.
وی با اشاره كاهش میزان قاچاق كالا در منطقه آزاد چابهار نیز، گفت: قاچاق كالا بحث كشوری است و بستگی به سیاست های اقتصادی كشور دارد و بنادر و بسیاری از بخش های شرقی كشور را درگیر كرده است ولی باتوجه به قوانین گمرك و تعرفه ها، در سال گذشته میزان پرونده های قاچاق چابهار سیر نزولی داشته است.
رجبی درباره مراحل ساخت اسكله شهید بهشتی نیز، گفت: قراردادها بسته شده و تا 2 سال آینده نهایی خواهد شد، البته فاز اول اسكله شهید بهشتی در حال اجراست و با لایروبی و استحصال زمین، پس كرانه ها ایجاد می شوند و تجهیزات تخلیه و بارگیری نصب خواهند شد.
اقتصام 1070**1561